Udviklet i samarbejde med CORE Arkitekter
Ørestad skole
Passive arealer bliver aktive
På Ørestad Skole sidder eleverne ikke på rad og række. Klasseværelserne er indrettet med mobile trekantede borde og stole med gas og drej. Alle elever har deres egen hynde, så de kan sætte sig lige netop der, hvor de har lyst til at arbejde.
Alle steder er potentielle læringsrum, og på Ørested Skole kan der arbejdes overalt. Arkitekturen har gjort op med de lange smalle gange – og alle mellemrum samt korridorer er indrettet i forskellige arbejdshøjder og i et væld af forskellige materialer og grader af komfort.
Megamøbler
Et specielt designet legehus er et godt eksempel på den nye skoles bud på et Megamøbel.
Møbler bliver til urbane installationer og økonomien er med til at definere om disse Megamøbler bliver specialdesignet af en designer/arkitekt, vælges ud fra vores brede sortiment eller måske bygges af eleverne selv i forbindelse med faget Håndværk og design.
En leg med former og farver
I en af de mange kroge finder man denne meget enkle indretning. Eleverne bruger møblerne meget aktivt som en slags byggeklodser og der er ikke to dage, hvor møblerne står på samme sted.
En verden af LEGO
I indskolingen møder vi dette rum, eller måske skal vi kalde det et LEGO univers. Midt i rummet står et gavlbord beklædt med legoplader. Den ene væg er desuden beklædt med legeoplader og fremstår som et spændende alternativ til den traditionelle tavle, som vi finder i de almindelige undervisningslokaler.
I legerummet er væggene beklædt med farvede reoler. En malet trekant over disse transformerer den enkelte opbevaring til et dragende legehus.
En gennemført farvestrategi er med til at gøre det let at finde rundt i huset, og det kan hurtigt aftales at mødes i det gule eller det blå rum.