Udfordringen

Mellemtrinet var meget udfordret på få kvm (ca 45 kvm) i klasserne som normalt vis rummer ca 25 elever pr. klasse. Man ønskede derfor at udnytte gangarealerne til undervisning/gruppearbejde, men der var usikkerhed om gangarealerne var egnede til undervisning da det er et sted med megen trafik, hvorfor der kan være meget støj, der påvirker elevernes arbejdsro og koncentration negativt. Gangarealerne var desuden ret smalle så udfordringen i forhold til brandmyndigheder/flugtveje skulle også overholdes og imødekommes.

Lærergruppen på mellemtrinet havde selv, inden Højer Møbler blev kontaktet, arbejdet med ønsker til deres møblering og havde i processen også inddraget elevernes ønsker som først og fremmest handlede om at indretning skulle give mulighed for at hjælpe hinanden, men også et ønske om finde arbejdsro.

  • Generelt ønskede man sig i klasserne afskærmning på hjul, fordi det understøtter fleksibiliteten og rumopdelingen. Bløde fleksible kontorstole med små ryglæn (og hjul). Fleksible borde m. hjul. Højderegulerbare borde/stole. Taskeopbevaring.
  • Derudover ønskede man sig i klasserne Blødt område/miljø, Formidlingstavle med plads til de enkelte fag. I gangarealerne ønske man sig huler (studiebokse), foldeborde og formidlingstavler (til læringsmål, opslag, fagligt indhold).

Løsningen

Alle klasserum er indrettet i 3. frihedsgrad med varierede siddepladser og højder. Forskelligt inventar er brugt alt efter underviserens ønsker. Sortimentet er primært en kombination af: elevreoler, Fokus (hule), Højborde, Læsehule med blød polstring, Orion regulerbare elevstole med flexibel ryg, afskæmning i stof som er god for akustikken, katederreol/ståpult til underviseren. Der er skabt luft mellem møblerne og bedre udnyttelse af kvm. De eksisterende elevborde blev bibeholdt da de stadig var i rigtig fin stand og levede op til kravene om også at være regulerbare.

På gangarealerne er der kommet fokusmøbler ind som afskærmer til gangarealet, hvor endegavlene kan udnyttes til formidlingstavle. Derudover gruppearbejdspladser med cafeborde med barstole, bløde lougesofaer med gruppeborde, fleksible klapborde og en lille niche/alkove er udnyttet til gruppearbejdsplads.

Resultatet

Lærerne/eleverne havde indflydelse på hvordan indretningen af netop deres klasseværelse skulle være ud fra deres egne ønsker. Det har givet et ejerskab over klasserummene som har betydet at både underviser og elever føler sig rigtig godt hjemme. Der er styr på både struktur/opbevaring/kodning af klasserne og der er plads til både fordybelse, formidling, hulemøbler, afskærmning mm.

Eleverne elsker at benytte gangarealerne til både undervisning og frirum. Fokusmøblerne fungerer super fint og giver den ro til fordybelse eleverne havde brug for. Der er kommet ekstra plads i klasserummene.