Vrå Børne- og Kulturhus
I 2022 blev Vrå Skole kåret som “Årets skolebyggeri 2022” af Nohrcon. Vrå Børne- og Kulturhus indeholder både daginstitution, skole, legestue til dagplejere, musikskole, ungdomsskole og idrætshal, samt bibliotek og borgercenter for lokalsamfundet.
Højer Møbler har haft æren af at indrette skolen, som i dag sprudler af liv, leg, læring og bevægelse – fantastiske rammer til en god skoledag.
Fremtidens skoler stiller i dag høje krav til læring og trivsel, og i takt med at undervisningsformerne ændrer sig, skal indretning og inventar også følge med udviklingen. Inventar og indretning skal være med til at sætte rammerne for undervisningen og understøtte de behov, som både personale og elever har til lige netop deres skole.
Indgang
Når man træder ind på skolen, er det første man bliver mødt af et opsigtsvækkende kunstværk, som forestiller to store træstammer med rødder, der fra hver sin side mødes og vokser sammen. Et klart symbol på, at her spirer børnelivet i Vrå.
Skolen er bygget som en helhedsplan, hvilket betyder, at arkitektur og landskab smelter sammen i ét identitetsskabende greb: Skoven som lege- og læringsplads, en sanselig skole.
“Farvevalget blev inspireret af skolens tanker om “skolen i skoven og skoven i skolen” og i høj grad af træet i hjerterummet og fyrretræet på døre og paneler, som vi har ført videre til indretningen og farvevalget på inventaret.”
– Bente Boddum Jensen, Arkitekt ved Højer Møbler
Stuen
På stueplan findes garderober, faglokaler, klasselokaler, grupperum og fællesrum.
I fællesrummet havde skolen et ønske om, at området skulle være fleksibelt, så der både var plads til spisning, gruppearbejde, samt samling til større arrangementer både i og udenfor skoletiden.
Cafébordene er placeret i midten af rummet, for at skabe en dynamisk stemning i overgangen mellem spisearealet og den store trappe med det store træ. Når området skal bruges til større forsamlinger, kan bordene nemt flyttes ud langs væggene, bænkene kan skubbes ind under bordene og taburetterne kan stables. Herved er møblerne pladsbesparende og området kan hurtigt omdannes efter aktiviteten.
1. sal
Fællesområdet på 1. sal blev indrettet med små afskærmede zoner samt varierende arbejdsstillinger i forskellige højder, så både indskoling, mellemtrin og udskoling kan bruge området. Til opbevaring af legetøj valgte skolen de multifunktionelle højskabe med vogn, som kan køres ud og ind fra skabet efter behov.
På 1. sal ønskede skolen også et voksenområde indrettet til pauser og spiserum for skolens medarbejdere samt gruppearbejdspladser til eleverne.
1. sal
For at imødekomme skolens ønske om “skoven i skolen” blev flere flytbare plantekasser placeret i rummet. Plantekasserne er med til at give rummet liv, stemning og afskærmning mellem gruppearbejdspladser i de perioder, hvor der er mere trafik. På væggene er der blevet opsat filt, som både har en lyddæmpende funktionen, men som også kan anvendes som opslagstavler.