Zap har givet større fleksibilitet i undervisningen, skabt mere plads til bevægelse og bedre rum for differentieret læring.

– Jens Otto Pedersen, Skoleleder, Bork Skole

Større frihed til differentieret læring

På Bork skole har de gode erfaringer med at lade eleverne sætte rammerne for eget læringsrum. Ofte foregår undervisningen sådan, at eleverne først får en kort introduktion til stoffet, hvorefter de tager Zap plade med sig og arbejder selvstændigt eller i grupper, det sted de foretrækker.

Zap er med til at understøtte denne tilgang, da eleverne derved altid har adgang til en funktionel og mobil arbejdsplads. Der er stor variation i, hvordan eleverne vælger at arbejde. Nogle koncentrerer sig bedst, når de ligger på gulvet eller sidder i en krog. Andre søger mod Zap Totem, hvor de frit kan placere deres Zap plade i den ønskede arbejdshøjde, mens andre igen søger ud under åben himmel for at finde ro til læring.

Zap som et personligt møbel

Undervisere og ledelse har oplevet, at eleverne tager stort ejerskab for Zap. Alle har på hver deres måde personliggjort deres Zap plade, som de frit medbringer på alle skolens arealer – inde som ude. Ved at gøre pladerne til elevernes eget ansvar, har skolen undgået at Zap pladerne bliver væk eller efterlades rundt på skolen. Når Zap ikke er i brug, placeres pladerne på væglisterne i klassen eller i elevens egen reol

Bork skole om implementeringen af Zap Concepet

Skoleleder Jens Otto Pedersen fra Bork Skole fortæller, hvad Bork Skole ønskede at opnå ift. indretningen på skolen, og hvordan Højer Møblers Zap concept blev implementeret.