Studietur case

Aabybro Skole er en af Nordjyllands største skoler med 1100 elever fordelt på 11 klassetrin. Skolens pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i og hensyn til de enkelte elevers alders- og udviklingstrin. Indholdet i undervisningen skal bidrage til hver enkelt elevs udvikling, trivsel og selvstændighed i et trygt fællesskab.

UDFORDRINGEN

Aabybro Skole begyndte i sommeren 2014 at bygge en ny skole, som skal stå klar i sommeren 2016. I slutningen af 2015 stod Aabybro Skole derfor overfor at skulle indrette deres nye skole. Budgettet var dog stramt og skolen var derfor nødsaget til dels at skulle tage en stor del af deres eksisterende møbler med, og dels at have bundet sig til at købe stole og borde i forbindelse med licitationen. Samtidig havde rådgiverne, som skulle hjælpe skolen med indretningen, ikke viden om de pædagogiske aspekter ved skolens rum og indretning. Ledelsen på Aabybro Skole havde et stort ønske om at indrette deres nye skole, så læringsmiljøerne støttede op om skolens pædagogiske arbejde, og de søgte derfor inspiration til deres læringsrum.

%name Studietur case
%name Studietur case

LØSNINGEN

Souschef Inge L. Mouridsen og SFO-leder Bente Bech tog med Højer Møbler afsted på en nordisk inspirationstur med studiebesøg hos flere skoler, der har fremsynede læringsmiljøer. Turen startede på Vester Hassing Skole, hvor pædagogisk leder Katrine Bagnkop viste rundt i deres fællesarealer og to pilotklasserum, og fortalte om skolens visioner for at arbejde med deres læringsmiljøer. Turen gik efterfølgende til Fjerritslev gymnasium, hvor pædagogisk leder Henning Johannsen viste skolens nye mediefagslokale frem og fortalte om den positive indvirkning, den nye indretning havde for elevernes motivation. Sidenhen gik turen til Katrinebjergskolen, hvor pædagogisk leder Mikael Blom fortalte om skolens fokus på pædagogik og rumindretning, og viste en klasse i indskoling, hvor møblerne var i varierende højder, og med et stort løst tæppe til samling. Turen sluttede på Vestre Skole, som har indrettet en udskolingsklasse, hvor indretningen har fokus på bevægelse og aktiv læring.

RESULTATET

Inge og Bente havde en rigtig spændende dag, hvor de blev bekræftet i deres ønske om at brede læringsrummet ud på hele skolen. De fandt ud af, at de, selvom de talte om det samme, havde forskellige forestillinger og det var derfor meget givende at se møblerne og indretningen i virkeligheden. Inge og Bente oplevede på nært hold effekten af at indrette forskellige og afgrænsede rum til projektarbejde. At der er forskellige siddemuligheder i klasseværelset, og hvordan faste bastante møbler i fællesrummene kan være med til at skabe naturlige gangstier og styre bevægelsesstrømmene på skolen.

”På turen havde jeg mulighed for, ikke kun at se, men at prøve at placere mig forskellige steder i rummet og i forskellige arbejdsstillinger. Jeg oplevede det, som eleverne fremover vil opleve. Det var spændende, og fedt at være med til.”

Inge L. Mouridsen

Souschef

PERSPEKTIVERING

Aabybro Skole har efterfølgende indgået et samarbejde med Højer Møbler om på kort sigt at indrette skolen med de midler, der er tilgængelig i øjeblikket og på længere sigt at inddrage skolens personale og elever i at lave en masterplan for hvordan Aabybro Skoles fremtidige læringsmiljøer skal udforme sig.