MED PROJEKTET VIL VI...

Med projektet NyNaturfag ønsker vi at øge elevinteressen for naturfagene i grundskolen, ved at bidrage til en forbedring af naturfagsundervisningens rammer plus naturfagslærernes vilkår for at skabe god, spændende og involverende undervisning.

—>Tekst om kata fonden kommer her<— for indretning af naturfagslokaler består af en række principper for indretning af naturfagslokaler i grundskolen.

Konceptet, der er udviklet af en gruppe lærere, forskere og naturfagsformidlere, har vi afprøvet ved at ombygge en gammel lade til et naturfagshus.

I foråret 2012 fik en række skoleklasser undervisning i huset med deres egen lærer, mens forskere så på, hvordan indretningen havde betydning for elevernes engagement og interesse i undervisningen.
Resultaterne var positive. Udsagn fra elever og lærere viste at de anderledes omgivelser gav læreren mulighed for en mere varieret undervisningsform, som eleverne fandt mere spændende og relevant end den undervisning de oplever i deres vante naturfagslokaler.

Afprøvningen er grundlaget for, at Kata Fonden nu ønsker at udbrede NyNaturfag indretningskonceptet til grundskoler i hele landet.

Formålet er at understøtte udforskende og eksperimenterende naturfaglig læring og muliggøre, at man også i naturfagene kan vælge mellem mange måder at lære på.

Resultaterne af evalueringen kan læses i rapporten.

—>Tekst om kata fonden kommer her<— for indretning af naturfagslokaler består af en række principper for indretning af naturfagslokaler i grundskolen.

Konceptet, der er udviklet af en gruppe lærere, forskere og naturfagsformidlere, har vi afprøvet ved at ombygge en gammel lade til et naturfagshus.

I foråret 2012 fik en række skoleklasser undervisning i huset med deres egen lærer, mens forskere så på, hvordan indretningen havde betydning for elevernes engagement og interesse i undervisningen.
Resultaterne var positive. Udsagn fra elever og lærere viste at de anderledes omgivelser gav læreren mulighed for en mere varieret undervisningsform, som eleverne fandt mere spændende og relevant end den undervisning de oplever i deres vante naturfagslokaler.

Afprøvningen er grundlaget for, at Kata Fonden nu ønsker at udbrede NyNaturfag indretningskonceptet til grundskoler i hele landet.

Formålet er at understøtte udforskende og eksperimenterende naturfaglig læring og muliggøre, at man også i naturfagene kan vælge mellem mange måder at lære på.

Resultaterne af evalueringen kan læses i rapporten.

Fufhuset: Sønderborg

Vi giver dig mulighed for at opleve huset indefra og mærke, at naturfagslokaler kan have et helt andet ”kropssprog” end det du er vant til, fra de klassiske naturfaglige lokaler i folkeskolen. Rundvisningen starter med et oplæg om vores koncept og de indretningsprincipper vi arbejder med. Derefter skal I se de mange spændende løsninger, blandt andet sjaskekarret og det særlige dissektionsbord vi har arvet af Haderslev Sygehus.

Om Højer

Højer Møbler A/S er en dansk virksomhed med over 25 års erfaring i at udvikle, producere og levere møbler til undervisningssektoren. Vi tror på, at en omhyggelig og gennemtænkt indretning i form af funktionelle, inspirerende og innovative løsninger understøtter de forskellige læringsstile og skaber optimale forudsætninger for læring og erfaringsudveksling mellem mennesker.

Fufhuset: Sønderborg

Vi giver dig mulighed for at opleve huset indefra og mærke, at naturfagslokaler kan have et helt andet ”kropssprog” end det du er vant til, fra de klassiske naturfaglige lokaler i folkeskolen. Rundvisningen starter med et oplæg om vores koncept og de indretningsprincipper vi arbejder med. Derefter skal I se de mange spændende løsninger, blandt andet sjaskekarret og det særlige dissektionsbord vi har arvet af Haderslev Sygehus.

Om Højer

Højer Møbler A/S er en dansk virksomhed med over 25 års erfaring i at udvikle, producere og levere møbler til undervisningssektoren. Vi tror på, at en omhyggelig og gennemtænkt indretning i form af funktionelle, inspirerende og innovative løsninger understøtter de forskellige læringsstile og skaber optimale forudsætninger for læring og erfaringsudveksling mellem mennesker.